Russian Painter, 1832-1898
was a Russian landscape painter closely associated with the Peredvizhniki movement. Shishkin was born in the town of Elabuga of Vyatka Governorate (today Republic of Tatarstan), and graduated from the Kazan gymnasium. He then studied at the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture for 4 years, then attended the Saint Petersburg Imperial Academy of Arts from 1856 to 1860, graduating with the highest honors and a gold medal. He received the Imperial scholarship for his further studies in Europe. Five years later Shishkin became a member of the Imperial Academy in St. Petersburg and was professor of painting from 1873 to 1898. At the same time, Shishkin headed the landscape painting class at the Higher Art School in St. Petersburg. For some time, Shishkin lived and worked in Switzerland and Germany on scholarship from the St. Petersburg Imperial Academy of Arts. On his return to Saint Petersburg, he became a member of the Circle of the Itinerants and of the Society of Russian Watercolorists. He also took part in exhibitions at the Academy of Arts, Related Paintings of Ivan Shishkin :. | Evening | Landscape | Haymaking in Oak Grove | Aegopodium, Pargolovo | Cape Ay-Todor, Crimea | Related Artists:
SCHALCKEN, GodfriedDutch Baroque Era Painter, 1643-1706
Dutch painter and etcher, active also in England. He was the second son of Cornelis Schalcken from Heusden, a clergyman in Made, and Aletta Lydius, who came from a famous clerical family in Dordrecht. In 1654 the family moved to Dordrecht, where Cornelis was appointed headmaster of the Latin school. There Godfried was apprenticed to Samuel van Hoogstraten. He completed his training in Leiden with Gerrit Dou and by 1665 had returned to Dordrecht. Schalcken's earliest known works, for example the Doctor's Visit (1669; Germany, priv. col., on loan to Cologne, Wallraf-Richartz-Mus.), are dominated by the influence of Dou and the Leiden 'fine painters'. Like Dou, Schalcken painted small genre pieces with a wealth of painstakingly rendered detail, and his themes and frequent use of artificial lighting are strongly reminiscent of the Leiden master. The six prints known by him, including a portrait of Gerrit Dou and a few portraits after van Hoogstraten, must also originate from this period. Possibly under the influence of Caspar Netscher and Frans van Mieris, Schalcken soon afterwards adopted a freer touch with gentler transitions and a lighter palette and applied himself to painting genre pieces with elegant figures.
pehr hillestromPehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden.
Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström.
Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö.
1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare.
Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse.
Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri.
Geertgen Tot Sint JansNetherlandish Northern Renaissance Painter, ca.1460-1490
Geertgen tot Sint Jans is also known as Geertgen van Haarlem, Gerrit van Haarlem, or Gerrit Gerritsz.[citation needed] Alternative spellings of his first name are Gheertgen, Geerrit, and Gheerrit, where G(h)eertgen is the diminutive form of G(h)eerrit.
Presumably, he was born in Leiden, then in the Burgundian Netherlands in the Holy Roman Empire, around the year 1465. The assignment of Leiden as his birth place is traceable to a 17th century print by Jacob van Matham. There is no known archival evidence for this claim by Jacob van Matham. The modern acceptance of Leiden as Geertgen's birth place is roughly traceable to Johann Kessler's dissertation of 1930.
Probably, Geertgen was a pupil of Albert van Ouwater, who was one of the first oil painters in the northern Low Countries. Both painters lived in the city of Haarlem. Geertgen was attached to the monastery of the Knights of Saint John, for whom he painted an altarpiece. Although Geertgen was not a member of the Order of Saint John, his last name "tot Sint Jans" was derived from the order's name and means "unto Saint John".
Geertgen died in Haarlem, then the Habsburg Netherlands in the Holy Roman Empire, around the year 1495, when he was approximately 28 years old. He was buried in the monastery of the Knights of Saint John. Modern scholars have attempted to calculate the artist's death date with the information from The Painting-Book (Middle Dutch: Het Schilder-Boeck) by Karel van Mander, published in 1604. There are some archival traces that suggest he may in fact have lived into the 16th century.